اصدقآئ

TUHE RACE COME DOHH..


Genap 10 bulan di perantauan ini,Mesir bukan pilihan hati pada mulanya, .Barangkali mungkin dari pengamatan aku ustaz dan ustazah keluaran Mesir tidak bermutu,tak fasih berbahasa arab fusahah,"lagi pun produk Mesir ni berlambak laa kat mana-mana ada jerr..haha"

Selepas keputusan SPM keluar aku dan beberapa sahabat lain merancang kononnya untuk menyambung pengajian di Jordan,aku memang bersungguh walaupun ayah aku tak berapa nak merestui kehendak hati ini,sehinggakan aku terpaksa menguruskan sendiri segala prousedur untuk melanjutkan pelajaran ke Jordan tersebut bersama beberapa orang sahabatku.Berulang-alik ke Yayasan Islam Kelantan (YIK) dalam masa sama aku masih belajar di tingkatan 6 bawah.Aku tak berapa confident(yakin) pun boleh capai yang aku buat ni,memandangkan riak muka bapaku tak mengizinkan dengan memberi alasan bahawa kos hidup di sana mahal."tok soh laa mad,adik-beradik mu ramai lagi nak ngaji,aku tanya ust mat ya,(Timbalan Pengarah YIK)dio kato ngaji denuh maha(mahal).Bukenyo molek ilmu denuh,ore arak pung ado hok tok beto jugok" begitulah alasan yang ayah aku utarakan ketika setiap kali aku nak berbincang dengan beliau mengenai hasrat aku.

Ah! aku tetap dengan pendirian aku,aku ni spesis manusia keras kepala,apa yang aku nak mesti aku akan usaha untuk dapatkannya,"kalu aku kato tu,tu laa..."(loghat kelantan: kalu aku cakap nak benda tu,aku akan capai apa yang aku inginkan).,cita-cita nak jadi macam Tok Guru(Menteri Besar Kelantan)"bukan mahukan jawatan yang disandanag oleh beliau tapi ilmu yang beliau kuasai dan cara penyampaian kuliah dan kewarakkan yang tiada tolak bandingnya dengan Menteri Besar lain yang berada di Malaysia sekarang,aku mula mengenali beliau ketika aku sambung belajar di Maahad Darul Anuar (MADA) pada masa itu aku tingkatan 4 walaupun sedikit berumur dari kawan-kawan yang lain pada watu itu,ketika itu umur aku mencecah 19 tahun,jiwa yang kental untuk mempelajari ilmu dan ingin menjadi seperti orang lain, aku ketepikan segala pandangan negatif terhadap diriku ini.MADA lebih mesra dengan panggilan Sekolah Pulau Melaka atau dengan jolokan Sekolah Tok Guru.Aku berkeinginan untuk menjadi pendakwah seperti beliau,bagi ilmu kepada rakyat.Aku kagum sangat dengan peribadi beliau.tak pernah aku jumpa dalam dunia ini Menteri Besar semulia beliau,berjiwa rakyat,huh!! semasa di sekolah aku tak miss(ketinggalan) mengikuti kuliah beliau,tak cukup hari rabu malam khamis dan hari khamis malam jumaat sahaja,pagi jumaat pun aku ikuti walau terpaksa menaiki bas ke Medan Ilmu ianya merupakan tempat yang bersebelahan dengan Ja'far Rawas(kedai buku),kalau boleh nak berdamping dengan dia setiap masa,kalau setakat kuliah subuh tu,"nak-nak hagri aku dengar"(loghat kelantan:setiap hari aku tak lepaskan peluang).

Aku asalnya belajar kat Selangor,Hulu Langat.Dulu sebelum kenal dunia luar ni aku menghafaz Al-Quran,aku dulu lain,sekarang lain haha... manusia ni semakin lama hidup semakin banyak dia akan tahu.bak kata pepatah:" Jauh Perjalanan,Luas Pengalaman" kan-kan???..hee Alhamdulillah..4 tahun aku tamatkan hafazan,dari tahun 2000 hingga tahun 2004,aku tamatkan hafazan Quran pada tahun 2003 lagi,tapi atas kemahuan diri untuk mendapatkan syahadah(sistem pengajian tahfiz).Bukan mudah nak capai tahap ni,bertungkus lumus,hempas-pulas,teringat aku pada kata-kata tok guru aku dulu"Aku nak hampa pulun betoi-betoi Quran ni bagi ingat" biasala orang kedah..

Berbalik kepada cerita aku nak sambung pelajaran ke Jordan tu,pada mulanya lebih kurang 7 orang termasuk aku yang mahu menyambung ke sana,tapi yang pelik lagi ajaibnya,kawan aku yang sorang ni,dia memang memasang niat betul-betul nak sambung ke Mesir,dia anak kelahiran Perak kalau tak silap,dulu sebelum dia datang ke sekolah Pulau Melaka dia belajar di salah sebuah Sekolah Agama bawah kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia,mudah-mudahnya bukan Sekolah Agama Rakyat(SAR).Tak sampai beberapa bulan di Pulau Melaka,hasrat belajar datang di situ untuk mengambil peperiksaan STAM,mungkin 4 atau 5 bulan sahaja bersama dengannya,dengan dia sekali sambung ngaji ke Jordan.tiggallah aku,Zikri dan Syafiq yang masih belajar di Pulau Melaka dan mengambil peperiksaan STAM.

Disini aku ringkaskan sahaja,sebenarnya banyak suka dan duka yang ditempuhi dalam memastikan cita murni ini digenggam erat,hanya "Hangat-hangat tahi ayam" sehinggakan mengalirkan air mata sebagai seorang pejuang atas kegagalan misi yang dirancang..eh! touhcing juga mamat ni..hehe

Aku sudah mengatur plan yang ke-2,tidak lain ialah melanjutkan pelajaran ke Mesir.Kalau nak diikutkan pada hasrat ayah aku sebenarnya,dia mahukan aku masuk DQ(Darul Quran),tapi apakan daya minat aku bukan disitu,memangla kalau belajar disitu terjamin masa depannya,sebab ianya dibawah JAKIM(Jabatan Kebajikan Islam Malaysia).Dulu memang aku beriya-iya sangat nak ke DQ,pengaruh dari kawan aku lagipun ramai kawan aku disana.Dek kerana sebuah matlamat yang begitu besar aku impikan,aku rela berkorban demi kesenangan yang sementara itu"Ah! ngaji di Universiti tempatan pun belum tentu boleh kerja lagi,ramai geraduan yang tanam anggur,lagi-lagi kalau aliran agama" memandangkan Malaysia bukan sebagai sebuah negara yang mengambil kira kepentingan agama sebagai salah satu aset untuk memastikan keseimbangan sesebuah tamadun,sepertimana yang dianjurkan dalam Islam.

Akhirnya keputusan STAM keluar pada awal tahun 2008,aku masih dalam dilema dengan keputusan yang aku perolehi,kalau nak dibandingkan aku study memang jauh berbanding dengan keputusan yang aku perolehi pada ketika itu.Kalau nak dikatakan malas tu ada juga,tapi aku salah seorang pelajar yang ditarget untuk memperolehi pangkat mumtaz,tapi ini semua berkat dari doa kedua ibu bapa aku dan solat hajat yang aku lakukan beberapa bulan sebelum menduduki peperiksaan.

Aku bukan tak tahu keterjaminan masa depan itu lebih lumayan jika menyambung pengajian di Universiti tempatan.Aku tak apply pun untuk belajar di mana-mana Universiti di dalam Malaysia.Dalam masa-masa yang berbaki ketika tinggal di Malaysia,lebih kurang 4,5 bulan aku bekerja,semuanya untuk memenuhi masa yang terbuang begitu sahaja.

Ada juga kawan-kawan aku yang mengisi masa yang berbaki itu dengan belajar di pondok-pondok,"Biarlaa..aku ada matlamat aku,mungkin itu matlamat diaorang"detik hati ini,kerana melihat sahabat-sahabat yang begitu tekun dalam menuntut ilmu.

Banyak juga agenda yang disusun oleh Kerajaan dalam mengurus pelajar-pelajar untuk menyambung pengajian di Mesir,Biro Tata Negara(BTN).Tapi kalau puak ni(BN) buat tak lain,tak bukan untuk memastikan sirvival mereka dan matlamat mereka tercapai,"nok suruh ore punoh"(loghat kelantan:mahu melihat pemuda-pemudi harapan bagsa rosak dengan arus keduniaan yang tak mengenal erti puas)aku malas nak cerita perkara yang tak masuk aqal yang aku terpaksa lakukan,memang satu pekerjaan gila,luar dari kewarasan aku,buang tabiat.

Kerajaan Negeri(Kelantan) pun tak ketinggalan menganjurkan program yang memberi manfaat untuk kami selaku bakal Mahasiswa/wi yang bakal ke timur tengah,memberi pendedahan awal mengenai pengajian disana,enviroment Mesir dan lain-lain."Alhamdilillah....kami menyokong kepimpinan PAS,sesungguhnya telah nyata kebenaran dan kebatilan"..Takbir!! Allahuakbar!

Tepat pada tarikh dan waktunya iaitu pada 16-10-2008 jam 3 pagi aku bertolak ke Mesir........di lubuk hati ini berbisik"takkan ku jejak kaki di bumi Malaysia ini sehingga pengajiaan aku tamat"Insyallah..Wallahu Ta'ala Wa'ala A'laam..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

best mat ayahsu ni

 


.:: SUNNAH PERJUANGAN ::. - Templates Novo Blogger 2008